تحقیق طراحی مدرسه معماری

دسته بندي : فنی و مهندسی » معماری
توضیحات:
پروژه رشته معماری با موضوع طراحی مدرسه معماری، در قالب فایل word و در حجم 290 صفحه.

بخشی از متن:
طراحي معماري مدرسه همواره بازتاب تغييرات شرايط اجتماعي و مفاهيم آموزشي بوده است. مسلماً تاثير محيط زيست نيز بر افراد بر كسي پوشيده نيست و براي گسترش آن يا معماري كه وراي كاركردگرايي ساده است. انسان بدون شك توجهي خاص براي آن و آگاهي لازم از سلامت روحي كاربران آن دارد. به همين دليل مدارس و مراكز آموزشي كه انسان دوره‌اي طولاني از عمر خود را در آنها سپري مي‌كند، بايد به مكانهاي قابل توجه و جالب، هم براي معماران، هم بر عموم مردم و همچنين براي نهادهاي دولتي و خصوصي كه آنها را اداره مي‌كنند بدل گردند. همچنين واضح است كه تاثير معماري بر آموزش از مدتها پيش امري شناخته شده است و رفتار دانش‌آموزان و دانشجويان و معلمان در رابطه تنگاتنگ با آن قرار دارد.
پرداختن به موضوع طراحي مراكز آموزش حرفه‌اي كه داراي نقشي انكار پذير در آموزش افراد حرفه‌اي براي ورود به جامعه و تبديل آن به يك جامعه حرفه‌اي و در حقيقت تزريق مهارت در همه سطوح كاربردي آن، مسئله‌اي است كه با توجه و دقت در نظم  و سازمان دهي و فضاهاي اينچنين كه مشابه كارگاه‌هاي كوچك اما با يك سيستم آموزشي مدون در جامعه موجود مي‌باشند، الزامي مي‌باشد.

فهرست مطالب:
فصل اول: بيان موضوع طراحي   
1-1 عنوان   
1-2 بيان مساله و ضرورت طراحي   
1-3 بيان اهداف   
1-4 مباني نظري عام طرح  
2-1 آموزش عمومي   
2-1-1 هدف از آموزش   
2-1-2  تأثير آموزش بر فرهنگ   
2-2 تأثير فرهنگ بر جامعه   
2-2-1 ارزش‌ها و صورتهاي پايدار و كهن:   
2-2-2 ارزش‌ها و صورتهاي نيمه پايدار يا سبك:   
2-2-3  ارزش‌ها و صورتهاي زودگذر يا مد:   
2-3- وظايف مدرسه در مقابل فرهنگ   
2-3-1- فهم ميراث فرهنگي   
2-3-2- ارزش سنجي ميراث فرهنگي   
2-3-3- توسعه و پيشرفت ميراث فرهنگي   
2-4  آموزش و پرورش
2-4-1  تاريخچه آموزش و پرورش در ايران
2-4-2 سيستم آموزشي سنتي   
2-5 مدرسه در تاريخ معماري ايران   
2-5-1- قبل از ورود اسلام
2-5-2- بعد از ورود اسلام
2-5-2-1- مدارس در دوران اوليه سلجوق
2-5-2-2- مدارس ايراني در دوران ايلخاني
2-5-2-3- دوران طلايي مدارس ايراني
2-5-2-4- مدارس دوران صفويه
2-5-3- استخراج ويژگي‌هاي برجسته معماري ايراني در طراحي مدارس
2-5-4- مدرسه در تاريخ معماري ايران   
2-5-4-1- بررسي تعدادي از مدارس قديمي ايران   
2-5-4-1-1- مدرسه دارالفنون
2-5-4-1-2- مسجد مدرسه سپهسالار
2-5-4-1-3-  مدرسه عليا»‌ي تون (فردوس)   
2-5-4-1-4- مدرسه علميه عليا   
2-5-4-2-  آموزش و پرورش در دوران معاصر   
2-5-4-2-1- ايجاد نوعي مقايسه بين شرايط امروز و ديروز
2-6- اهداف آموزش و پرورش در ايران   
2-7- تلفيق آموزش با هنر و علمي شدن هنرها
2-7-1- پيدايش اولين هنرستان‌ها (مراكز فني حرفه اي) در ايران
2-7-2- اصول آموزش وپرورش در هنرستان‌ها
2-7-2-1- محتواي آموزش
2-7-3- اهميت و آموزش فني حرفه‌اي (هنرستان ها)
2-7-4- اهداف آموزش فني حرفه‌اي
2-8- نقد و بررسي نظام‌هاي آموزش و پرورش   
2-8-1- سيستم آموزشي سنتي (معلم محور)   
2-8-2- سيستم آموزش رايج (موضوع محور)   
2-8-3- سيستم آموزشي مدرن (دانش‌آموز محور)   
2-9- مقايسه سيستم‌هاي آموزشي و انتخاب شيوه آموزشي مناسب   
2-10  هنر   
2-10-1 وابستگي انسان امروز با موضوعات فرهنگي مثل هنر
2-10-2- تعريف فرهنگ
2-10-3- تعريف و منشا هنر   
2-10-4- ارتباط فرهنگ- هنر- تمدن
2-10-5 فلسفه هنر- چيستي هنر   
2-10-6- تعريف هنر در موضوع:   
2-10-7 فرق بين هنرهاي زيبا و هنرهاي مفيد
2-10-8 انواع هنر   
2-10-8-1  هنرهاي ديداري
2-10-8-2 هنرهاي شنيداري
2-10-8-3 هنرهاي گفتاري
2-10-8-4 هنرهاي آميخته
2-10-9 هنر زيبا و هنر كاربردي (دوگانگي كاذب)   
2-10-10 تعريف هنرهاي تجسمي   
2-11 نوجواني و جواني
2-11-1 تعريف جواني (بررسي روانشناختي گروه سني جوان)
2-11-2- مشخصه اصلي دوره جواني   
2-11-3- سنين نوجواني و جواني   
2-11-4 رشد جسمي و جنسي (بلوغ)
2-11-5 رشد و تغييرات تفكر در نوجوان و جوان
2-11- 6خلاقيت ويژگي مهم نوجوانان و جوانان   
2-11-6-1 خلاقيت چيست؟   
2-11-6-2- تفكر واگرا
2-11-6-3- تفكر همگرا
2-11-6-4 ويژگي‌هاي نوجوان خلاق   
2-11-6-5 خلاقيت و محيط اجتماعي   
2-11- 7 روحيات جوان   
2-11-8- خود و خودانگاره   
2-11-9- عزت نفس
2-11-9-1- تفاوت عزت نفس در دختران و پسران
2-11-9-2- عوامل موثر در عزت نفس
2-11-10- شخصيت و عوامل تاثير گذار برآن
2-12- هويت و عوامل شكل دهنده آن
2-12-1 هويت
2-12-2 شكل‌گيري هويت در نوجوان
2-12-3- دستيابي به هويت
2-12-4- تعليق هويت
2-12-5 - توقف هويت
2-12-6- پراكندگي هويت
2-12-7- وضعيت هويت در سنين مختلف
2-12-8  هويت جنسي   
2-12-9  هويت اجتماعي و فرهنگي   
2-12-10  عواطف در جوانان   
2-13- نيازهاي جوانان   
2-13-1- نيازهاي كمبود
2-13-2- نيازهاي رشد
2-13-3- نيازهاي رواني نسل جوان و تبعات عدم ارضاي آنها
2-13-4 علايق جوانان   
2-13-5 نظام‌هاي فرهنگي- اجتماعي موثر در رشد نوجوانان و جونان   
2-13-6 تاثير شرايط اجتماعي و اقتصادي بر وضعيت نوجوانان و جوانان   
2-14- جايگاه جوان در جامعه   
3-1 مقررات ساختماني در سايت با كاربري آموزشي
3-1-1  تراكم ساختماني در كاربري آموزشي
3-1-2 مقررات ساختماني در حوزه زمينهاي آموزشي با كاربري آموزشي
3-1-3- پاركينگ در كاربري آموزشي
3-2 اركان و اصول طراحي فضاي آموزشي
3-2-1 مكان يابي فضاي آموزشي
3-2-1-1 كاربري‌هاي سازگار   
3-2-1-2 كاربري‌هاي ناسازگار   
3-2-1-3  قرارگيري مركز آموزشي در سايت شهر با توجه به ضوابط و اولويتهاي همجواري و دسترسي
3-2-1-4  تحليل و پيشنهادات همجواريها
3-2-1-5 مكان يابي با توجه به فرم و شكل زمين
3-2-1-6  شرايط محيطي   
3-2-1-7  اوضاع طبيعي زمين   
3-2-2جهت يابي فضاي آموزشي   
3-2-3  دسترسي به فضاي آموزشي   
3-2-3-1 شعاع دسترسي
3-2-3-2 عوامل كاهش شعاع دسترسي   
شعاع دسترسي فضاهاي آموزشي متوسطه   
3-2-4  ايمني واحدهاي آموزشي   
3-2-4-1 ايمني در مقابل سوانح طبيعي   
3-2-4-2  ايمني در مقابل سوانح غير طبيعي   
3-2-4-2-1 - حريق   
3-2-4-2-2  خطوط انتقال و توزيع برق   
3-2-4-3ايمني در ارتباط با حوادث داخلي مدرسه   
3-2-4-4  رعايت عقب نشيني جلوي ورودي مدارس
3-2-5 ساختار و سازمان دهي محيط در مدرسه
3-2-6  تناسبات انساني و نقش آن در طراحي
3-2-6-1  ابعاد و اندازه‌هاي وسايل مدرسه
3-2-7 خصوصيات فيزيكي مدارس   
3-2-7-1  انواع سازماندهي مدارس
3-2-7-1-1  سازماندهي مرکزي
3-2-7-1-2 - سازماندهي خطي
3-2-7-1-3 - سازماندهي شعاعي
3-2-7-1-4  سازماندهي مجموعه‌اي يا گروهي
3-2-8   خصوصيات فيزيكي مدرسه
3-2-8-1 ظرفيت مدارس
3-2-8-2 تعداد طبقات مدارس
3-2-8-3 مساحت و حداقل سطح زير بناي مورد نياز
3-2-8-4 ضوابط تعيين كننده ظرفيت و ابعاد كلاس
3-2-8-5  ظرفيت و  سرانه فضاها   
3-2-8-5-1  فضاهاي بسته و سرپوشيده   
3-2-8-5-2  فضاهاي محوطه   
3-2-9   سازمان دهي و ساخت كلاس
3-2-9-1 - سازمان اجتماعي كلاس
3-2-9-2 سازمان دهي محيط فيزيكي (انواع چيدمان در كلاس)
3-2-10 خصوصيات محيط درس
3-2-10- 1 نورگيري كلاس‌ها
3-2-10-1-1 استفاده از نور طبيعي
3-2-10-1-1 استفاده از نور مصنوعی
3-2-11- اهميت عامل رنگ در فضاهاي آموزشي
3-2-11-2- مباني رنگها
3-2-12- صوت   
3-2-12-1 - اصوات نامطلوب و مزاحم در فضاهاي آموزشي
3-2-12-2 - آلودگي صوتي توسط وسايل نقليه
3-2-12-4  روش‌هاي كنترل سر و صدا
3-2-13   شرايط مناسب هوا در فضاهاي داخلي
3-3 خروجي‌هاي مدارس
3-4 راهروهاي پله
3-5 راهرو ها
3-6  نرده‌هاي حفاظ پله
3-7 درها
3-8  فضاهاي واحد آموزشي
3-9  فضاهاي بسته يا سرپوشيده
3-10 فضاهاي باز و محوطه
3-11 نكاتي در طراحي فضاهاي اموزشي
3-12 اصول كلي در طراحي هنرستانها
3-13 آشنايي بارشته نقشه كشي معماري
3-14 اصول مربوط به طراحي فضاهاي ورزشي در مدارس   
3-15 چکيده فصل سوم ( مطالعات تكميلي  )   
4-1  بررسي نمونه‌هاي داخلي   
4-1-1 هنرستان دخترانه پاپلي خلعتبري، تهران
4-1-2 دانشکده هنر‌هاي زيبا
4-2  بررسي نمونه‌هاي خارجي   
4-2-1  دانشگاه پل
4-2-2  مدرسه هنر و معماري فلوريدا
5-1- ويژگي‌هاي شهر مشهد
5-1-1- مطالعات جغرافيايي و اقليمي
5-1-2-  خصوصيات اقليمي
5-1-3- تقسيمات اقليمي و تيپولوژي معماري   
5-1-4- ويژگي‌هاي معماري در مناطق گرم و خشك   
5-2- اثرات اقليمي در طراحي فضاهاي آموزشي
5-2-1- ضرورت توجه به بحث طراحي اقليمي در ساختمان‌هاي آموزشي
5-3- عمده‌ترين ويژگي‌هاي اقليمي براي ساختمانهاي آموزشي در شرايط آب و هوايي مشهد
5-4- فرم كالبدي و سازمان دهي پلان   
5-5- ابعاد و اندازه پنجره‌ها
5-6- عمق سايه بان
5-6-1- ضريب سايه بان (c)
5-7- تهويه مورد نياز
5-8- مصالح ساختماني و رنگ سطوح خارجي
5-8-1- تاثير رنگ خارجي
5-9- گياهان و فضاي سبز
5-10- پيشنهاد سيستم سرمايش و گرمايش  مكانيكي مناسب
5-11  مطالعات جمعيتي شهر مشهد
5-11-1 جمعيت كنوني شهر مشهد
5-11-2 جمعيت شناور شهر مشهد
5-11-3 جمعيت آينده شهر مشهد
6-1   عوامل مهم و تأثير گذار در مكان يابي سايت آموزشي
6-2 معرفي سايت   
6-3- بررسي منطقه پروژه
6-3-1- وضعيت فيزيكي زمين (ابعاد و اندازه‌هاي سايت)   
6-3-2- موقعيت مكاني به لحاظ كاربري‌هاي اطراف   
6-3-3- دسترسي‌هاي پيرامون سايت و وضعيت ترافيكي آن   
6-3-4- ترافيك   
6-3-5- تراكم ساختماني در محدوده سايت   
6-4 سايت آناليز
6-4-1  تحليل دسترسي‌ها و درجه بندي معابر   
6-4-2 بررسي كاربري‌هاي اطراف و تراكم طبقاتي   
6-4-3 بررسي گره‌هاي ترافيكي و آگوستيك   
6-5  بررسي وضعيت تابش   
6-6 ديد و منظر از بيرون سايت به درون   
6-7 عكس‌هاي سايت   
فصل هفتم: برنامه فيزيكی طرح   
فصل هشتم: مباني طراحي معماري پروژه   
8-1  مباني نظري خاص طرح:   
انجام   
منابع
دسته بندی: فنی و مهندسی » معماری

تعداد مشاهده: 17448 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 288

حجم فایل:16,675 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    ابتدا فایل را با با نرم افزار Winrar از حالت فشرده خارج نمایید. برای دانلود رایگان نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.


  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل word و قابل ویرایش