تحقیق سبک های مقابله

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
توضیحات:
تحقیق سبک های مقابله، در قالب فایل word و در 26 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن:
از اوايل دهه 1970 بسياري از محققان به مطالعه پاسخ¬هاي هوشيار در شرايط تنيدگي زاي بيروني كه افراد در برابر موقعيت¬هاي منفي و بحرانی از خود نشان مي¬دهند، علاقمند شدند (قریشی-راد، 1389).
به طوری که مقابله یکی از متغیرهایی است که به صورت گسترده در چارچوب روان شناسی سلامت مورد مطالعه قرار گرفته است (هابفول، شوارزر و چون ، 1998؛ به نقل از غضنفری و قدم-پور، 1387). لازاروس و فولکمن (1984) معتقدند که مقابله عبارت است از مجموعه کوشش¬های شناختی و رفتاری برای غلبه بر مطالبات بیرونی و درونی که به نظر فرد انرژی¬بر و فراتر از منابع موجود او است.
شناسایی شکل¬های موثر مقابله به عنوان متغیر واسطه¬ای در رابطه استرس- بیماری، خط مقدم پژوهش¬ها را در این حوزه به خود اختصاص داده است (سامرفیلد ، 2000؛ به نقل از غضنفری و قدم¬پور، 1387). به طور كلي سبك¬هاي مقابله¬اي به تلاش¬هاي شناختي و رفتاري براي جلوگيري، مديريت و كاهش تنيدگي اطلاق مي¬شود (پنتلی و توماکا ، 2002؛ به نقل از ضيغمي و پوربهاءالديني زرندي، 1390).
از دیدگاه لازاروس و فولکمن مقابله عبارت است از: تلاش¬های فکری، هیجانی، رفتاری فرد که هنگام روبه¬رو شدن با فشارهای روانی به منظور غلبه کردن، تحمل کردن و یا به حداقل رساندن عوارض استرس به کار گرفته می¬شود (لازاروس و فولکمن، 1960). بر اساس بررسی¬ها موقعی که با استرس و شرایط بحرانی رو به رو می¬شویم روش مقابله¬مان را از یک فهرست بزرگ¬تر و گوناگون انتخاب می¬کنیم گر چه فهرست بزرگی از روش¬های مقابله¬ای داریم لیکن اغلب به تعدادی از راهبردهای مقابله پیش از سایر راهبردها اعتماد می¬کنیم و راهبردهایی را مورد استفاده قرار می¬دهیم که ما را با موقعیت¬های آسیب¬زا سازگار نماید با این همه روش مقابله با استرس مقداری پایداری در موقعیت¬های گوناگون نشان می¬دهند (لیویدووتین ، 1997؛ به نقل از زارع، 1383). لذا یکی از موارد شایان توجه نقش تفاوت¬های فردی در فرایند مقابله است هر یک از ما سبک مشخصی برای مقابله با مشکلات¬مان داریم و موقعی که عنوان می¬کنیم شخصی بامشکلاتش مقابله می¬کند به طور حتمی بیان می¬نمائیم که وی آن¬ها را به صورت مؤثری دستکاری می¬کند در واقع فرایندهای مقابله ممکن است شامل دامنه¬ای از سلامتی تا آسیب شناختی محض باشد کارلس کارور و همکارانش همبستگی میان هر روش مقابله با برخی متغیرهای شخصیتی مثل عزت نفس و اضطراب را اندازه¬گیری کردند آن¬ها دریافتند که برخی الگوهای مقابله¬ای (روش¬های مقابله فعال برنامه ریزی شده) با عزت نفس بالا و اضطراب پایین همبسته هستند. در صورتی که الگوهای رویاوریی دیگر با عزت نفس پایین و اضطراب همبستگی دارد. یافته¬هایی از این قبیل برای تمایز بین الگوهای مقابله با استرس بهداشتی و آن¬هایی که منجربه ناسازگاری می¬گردد را مشخص می¬نماید. با این حال هیچ راهبرد مقابله¬ای نمی-تواند پی¬آمد موفقی را تعیین نماید. علاوه بر این ارزش سازگاری هر روش مقابله¬ای به موقعیت طبیعی آن بستگی دارد. به طوری که حتی راهبردهای مقابله غیرمنطقی نیز ممکن است در برخی موارد ارزش سازگاری داشته باشد (چین آوه، ایشاک و صالح ، 2010).

فهرست مطالب:
مقدمه
انواع شیوه های مقابله ای
انواع مقابله های کارآمد
مقابله متمرکز بر مسئله
مقابله متمرکز بر هیجان
انواع مقابله¬های ناکارآمد و غیرمفید
پژوهش¬های مربوط به ارتباط استرس شغلی و سلامت روانی
پژوهش¬های مربوط به ارتباط استرس شغلی و راهبردهای مقابله¬ای
پژوهش¬های مربوط به ارتباط سلامت روان و راهبردهای مقابله¬ای
پژوهش¬های مربوط به ارتباط استرس شغلی با متغیرهای دیگر
پژوهش¬های مربوط به ارتباط راهبردهای مقابله¬ای با متغیرهای دیگر
و . . .
رفرنس درون متنی دارد
فهرست منابع

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 24472 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:73 کیلوبایت

 قیمت: 38,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 26 صفحه، قابل ویرایش.